Dit jaar heeft een onderzoek plaatsgevonden waarin deelnemers hun voorkeuren konden aangeven over de communicatie rondom de nieuwe pensioenregels. Hieronder volgt een samenvatting van de belangrijkste bevindingen.
Belang van pensioen:
82% van de respondenten geeft aan dat pensioen voor hen belangrijk tot zeer belangrijk is.
Informatieniveau:
46% van de deelnemers voelt zich voldoende tot uitstekend geïnformeerd over de nieuwe pensioenregels door het pensioenfonds.
Kennis over de nieuwe regels:
70% heeft wel iets gelezen of gezien over de nieuwe pensioenregels, maar weet niet precies wat er gaat veranderen, 15% weet vrij goed wat er zal veranderen, de overige 15% is nog niet bekend met de veranderingen.
Bronnen van informatie:
72% heeft informatie over de nieuwe regels uit de media, andere informatiebronnen zijn de website of nieuwsbrief van Pensioenfonds Capgemini (23%), een overheidssite (15%), een ander pensioenfonds (16%) en collega’s (5%).
Voorkeur communicatievorm:
49% van de respondenten wil graag persoonlijk (digitaal) geïnformeerd worden over de nieuwe pensioenregels, 27% geeft de voorkeur aan de website van Pensioenfonds Capgemini , 14% verkiest een interactieve online bijeenkomst en 4,5% verkiest een fysieke bijeenkomst.
Vragenstellen:
66% van de respondenten weet niet waar zij terecht kunnen met vragen over de nieuwe pensioenregels. De overige 34% stelt zijn/haar vragen via de volgende middelen; 62% bezoekt de website van Pensioenfonds Capgemini voor antwoorden op hun vragen, 21% belt de klantenservice en een kleinere groep zoekt contact met de werkgever of de bestuurders van Pensioenfonds Capgemini.
Deze resultaten bieden waardevolle inzichten voor de verdere communicatie rondom de nieuwe pensioenregels. Duidelijk wordt dat er niet één aanpak is die voor alle deelnemers het prettigst werkt. Het fonds zal er naar streven om steeds diverse vormen van communicatie in te zetten, zodat aan zoveel mogelijk wensen wordt voldaan.